Jaki miernik lakieru wybrać w 2020 roku?
Przed zakupem używanego samochodu musimy przygotować się nie tylko na sprawdzenie sprawności pojazdu, ale też na poznanie historii modelu, który nas interesuje. Nie zawsze informacje o samochodzie umieszczone przez aktualnego właściciela są prawdziwe. Czasem ubytki widać „gołym okiem” już po sprasowanych elementach karoserii. Za to innym razem trzeba przyjrzeć się dokładniej. Często sprzedający auto ukrywa wiele mankamentów, które później się ujawniają. Najpopularniejszym hasłem na przyciągnięcie klienta jest informacja w ogłoszeniu, że pojazd jest „bezwypadkowy”. Właśnie w takich przypadkach świetnie sprawdzają się mierniki lakieru. Pomiar grubości lakieru to prosty i szybki sposób na sprawdzenie, czy samochód, który planujemy kupić, ma wypadkową przeszłość. Kiedyś w takich przypadkach konieczna była wizyta w warsztacie samochodowym, co wiązało się z kolejnymi kosztami.
Jak działa miernik grubości lakieru?
Miernik grubości lakieru dokonuje pomiaru grubości warstwy niemetalicznej, czyli powłoki ochronnej i lakieru. Sprawdza jednocześnie warstwę lakieru, szpachli oraz plastiku na powierzchni metalowej. Proste mierniki dokonują pomiary na podłożu stalowym oraz stalowym ocynkowanym. Do pomiaru grubości warstwy niemetalicznej na podłożach aluminiowych np. na karoseriach najdroższych aut. Miernik dokonuje pomiaru odległości od powierzchni czujnika, który przytyka się do lakieru na karoserii. W samochodzie bezkolizyjnym ta warstwa metaliczna powinna być równa na całej powierzchni samochodu oraz na obu jego stronach.
Rodzaje mierników:
1. Seria profesjonalna GL-PRO-2
Mierniki z serii profesjonalnej GL-PRO-2 są rozwiązaniami opartymi na nowoczesnych 32-bitowych procesorach, dzięki czemu otrzymano szybki i dokładny pomiar realizowany za pomocą 12-bitowego przetwornika. Wersja GL-PRO-2-FAZ dokonuje pomiaru na blachach stalowych i aluminiowych. Potrafi automatycznie rozpoznać materiał z funkcją wykrywania powłoki cynkowej na blasze stalowej). Miernik posiada kolorowy, czytelny wyświetlacz LCD o przekątnej 1,8 cala z funkcją ASYSTENTA POMIARU. Wyświetlacz pokazuje aktualny pomiar, statystykę pomiarów czy rodzaj wykrytego materiału.
Miernik posiada funkcję HOLD. Jest to rozwiązanie stosowane w najdroższych miernikach. Pozwala na dokonanie pomiaru i zatrzymanie go, dzięki czemu możemy miernik oddalić od badanej powierzchni i odczytać pomiar. Funkcję HOLD można wyłączyć z poziomu MENU, mamy wtedy możliwość dokonywania pomiaru w sposób ciągły. Z poziomu MENU również można wybrać jeden z dwóch języków: polski oraz niemiecki. Możemy dostosować miernik również do innych języków.
Miernik posiada funkcję kalibracji na wzorcach grubości, która dołączona jest do zestawu. Urządzenie zaopatrzone jest również w sygnalizacje dźwiękową która przydaje się zwłaszcza podczas dokonywania pomiaru z włączoną funkcją HOLD. Po dokonaniu pomiaru miernik informuje nas o tym fakcie krótkim sygnałem dźwiękowym.
Dzięki wbudowanej pamięci 960 pomiarów w urządzeniu można swobodnie przeglądać już wykonane pomiary. Pamięć nie ulega skasowaniu po wyłączeniu urządzenia bądź wyciągnięciu baterii.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnej konstrukcji, miernik ten jest bardzo ekonomiczny. Do jego zasilania wystarczą dwa tzw. "paluszki" alkaliczne (2x bateria alkaliczna R6 (AA)). Wtedy czas pracy sięga nawet kilkunastu godzin ciągłej pracy, a dzięki wskaźnikowi poziomu baterii możemy ją zawczasu wymieć na nową. Obsługa miernika odbywa się za pomocą 4-przyciskowej klawiatury oraz dodatkowego spustu, którego naciśnięcie powoduje podświetlenie miejsca pomiarowego.
Jak działa graficzny i tekstowy asystent pomiaru?
Gdy funkcja ASYSTENT POMIARU® jest włączona, miernik podczas dokonywania pomiarów pokazuje na wyświetlaczu komunikaty informujące o stanie blacharki:
- Skala zielona (lakier prawidłowy)- ORYGINALNY LAK.
- Skala żółta (druga warstwa lakieru) - PODWOJNY LAK.
- Skala czerwona (element szpachlowany) – SZPACHLA.
Należy jednakże zaznaczyć, że funkcja pomiaru lakieru nie może być podstawą do jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy samochód miał naprawy blacharsko-lakiernicze. Miernik umożliwia automatyczne wykrycie blachy stalowej ocynkowanej. Wykrywanie następuje do grubości lakieru + grubość ocynku równej około 550um. Wiele osób dokonujących ocen samochodów nie wie tak naprawdę co dana grubość lakieru oznacza, dlatego powyższa funkcja ma za zadanie ułatwienie oceny samochodu.
Niekiedy zdarzają się przypadki, że miernik nie wykrył cynku na blasze stalowej zastosowanej w zamienniku pomimo deklaracji producenta zamiennika, że blacha jest galwanizowana. Na takim samym elemencie, ale oryginalnym ocynk został wykryty. Jest to dodatkowa zaleta miernika, ponieważ łatwiej wykryć auto powypadkowe.
1.2 Kolejnym miernikiem z serii profesjonalnej jest model GL-PRO-6-FA. W tej serii mierników zastosowano sondę pomiarową na przewodzie. Sonda zawieszona jest sprężyście, zakończona tzw. kulką ułatwiającą pomiar na krzywiznach oraz umieszczona jest na przewodzie o długości ok. 95cm. Cechą charakterystyczną w mierniku GL-PRO-6-FA jest automatyczne rozpoznawanie czy badany element jest aluminiowy czy stalowy.