Jaki miernik lakieru wybrać w 2020 roku?
Przed zakupem używanego samochodu musimy przygotować się nie tylko na sprawdzenie sprawności pojazdu, ale też na poznanie historii modelu, który nas interesuje. Nie zawsze informacje o samochodzie umieszczone przez aktualnego właściciela są prawdziwe. Czasem ubytki widać „gołym okiem” już po sprasowanych elementach karoserii. Za to innym razem trzeba przyjrzeć się dokładniej. Często sprzedający auto ukrywa wiele mankamentów, które później się ujawniają. Najpopularniejszym hasłem na przyciągnięcie klienta jest informacja w ogłoszeniu, że pojazd jest „bezwypadkowy”. Właśnie w takich przypadkach świetnie sprawdzają się mierniki lakieru. Pomiar grubości lakieru to prosty i szybki sposób na sprawdzenie, czy samochód, który planujemy kupić, ma wypadkową przeszłość. Kiedyś w takich przypadkach konieczna była wizyta w warsztacie samochodowym, co wiązało się z kolejnymi kosztami.
Jak działa miernik grubości lakieru?
Miernik grubości lakieru dokonuje pomiaru grubości warstwy niemetalicznej, czyli powłoki ochronnej i lakieru. Sprawdza jednocześnie warstwę lakieru, szpachli oraz plastiku na powierzchni metalowej. Proste mierniki dokonują pomiary na podłożu stalowym oraz stalowym ocynkowanym. Do pomiaru grubości warstwy niemetalicznej na podłożach aluminiowych np. na karoseriach najdroższych aut. Miernik dokonuje pomiaru odległości od powierzchni czujnika, który przytyka się do lakieru na karoserii. W samochodzie bezkolizyjnym ta warstwa metaliczna powinna być równa na całej powierzchni samochodu oraz na obu jego stronach.
Rodzaje mierników:
1. Seria profesjonalna GL-PRO-2
Mierniki z serii profesjonalnej GL-PRO-2 są rozwiązaniami opartymi na nowoczesnych 32-bitowych procesorach, dzięki czemu otrzymano szybki i dokładny pomiar realizowany za pomocą 12-bitowego przetwornika. Wersja GL-PRO-2-FAZ dokonuje pomiaru na blachach stalowych i aluminiowych. Potrafi automatycznie rozpoznać materiał z funkcją wykrywania powłoki cynkowej na blasze stalowej). Miernik posiada kolorowy, czytelny wyświetlacz LCD o przekątnej 1,8 cala z funkcją ASYSTENTA POMIARU. Wyświetlacz pokazuje aktualny pomiar, statystykę pomiarów czy rodzaj wykrytego materiału.
Miernik posiada funkcję HOLD. Jest to rozwiązanie stosowane w najdroższych miernikach. Pozwala na dokonanie pomiaru i zatrzymanie go, dzięki czemu możemy miernik oddalić od badanej powierzchni i odczytać pomiar. Funkcję HOLD można wyłączyć z poziomu MENU, mamy wtedy możliwość dokonywania pomiaru w sposób ciągły. Z poziomu MENU również można wybrać jeden z dwóch języków: polski oraz niemiecki. Możemy dostosować miernik również do innych języków.
Miernik posiada funkcję kalibracji na wzorcach grubości, która dołączona jest do zestawu. Urządzenie zaopatrzone jest również w sygnalizacje dźwiękową która przydaje się zwłaszcza podczas dokonywania pomiaru z włączoną funkcją HOLD. Po dokonaniu pomiaru miernik informuje nas o tym fakcie krótkim sygnałem dźwiękowym.
Dzięki wbudowanej pamięci 960 pomiarów w urządzeniu można swobodnie przeglądać już wykonane pomiary. Pamięć nie ulega skasowaniu po wyłączeniu urządzenia bądź wyciągnięciu baterii.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnej konstrukcji, miernik ten jest bardzo ekonomiczny. Do jego zasilania wystarczą dwa tzw. "paluszki" alkaliczne (2x bateria alkaliczna R6 (AA)). Wtedy czas pracy sięga nawet kilkunastu godzin ciągłej pracy, a dzięki wskaźnikowi poziomu baterii możemy ją zawczasu wymieć na nową. Obsługa miernika odbywa się za pomocą 4-przyciskowej klawiatury oraz dodatkowego spustu, którego naciśnięcie powoduje podświetlenie miejsca pomiarowego.
Jak działa graficzny i tekstowy asystent pomiaru?
Gdy funkcja ASYSTENT POMIARU® jest włączona, miernik podczas dokonywania pomiarów pokazuje na wyświetlaczu komunikaty informujące o stanie blacharki:
- Skala zielona (lakier prawidłowy)- ORYGINALNY LAK.
- Skala żółta (druga warstwa lakieru) - PODWOJNY LAK.
- Skala czerwona (element szpachlowany) – SZPACHLA.
Należy jednakże zaznaczyć, że funkcja pomiaru lakieru nie może być podstawą do jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy samochód miał naprawy blacharsko-lakiernicze. Miernik umożliwia automatyczne wykrycie blachy stalowej ocynkowanej. Wykrywanie następuje do grubości lakieru + grubość ocynku równej około 550um. Wiele osób dokonujących ocen samochodów nie wie tak naprawdę co dana grubość lakieru oznacza, dlatego powyższa funkcja ma za zadanie ułatwienie oceny samochodu.
Niekiedy zdarzają się przypadki, że miernik nie wykrył cynku na blasze stalowej zastosowanej w zamienniku pomimo deklaracji producenta zamiennika, że blacha jest galwanizowana. Na takim samym elemencie, ale oryginalnym ocynk został wykryty. Jest to dodatkowa zaleta miernika, ponieważ łatwiej wykryć auto powypadkowe.
1.2 Kolejnym miernikiem z serii profesjonalnej jest model GL-PRO-6-FA. W tej serii mierników zastosowano sondę pomiarową na przewodzie. Sonda zawieszona jest sprężyście, zakończona tzw. kulką ułatwiającą pomiar na krzywiznach oraz umieszczona jest na przewodzie o długości ok. 95cm. Cechą charakterystyczną w mierniku GL-PRO-6-FA jest automatyczne rozpoznawanie czy badany element jest aluminiowy czy stalowy.
Taka funkcja ma za zadanie wykazać elementy samochodu, które zostały wymienione. zakres pomiaru (grubość lakieru): 0µm do 2000µm. Rozdzielczość pomiaru: 1um Fe, 5um nFe. Miernik wyposażony jest w 3 tryby pracy (pomiar ciągły, zatrzymacie pomiaru czyli HOLD 1 oraz zamrożenie pomiaru czyli HOLD 2). Posiada również funkcję ASYSTENT POMIARU® LED.
2. Seria Mini
Miernik tester grubości lakieru GL-MINI FE AL to niezwykle nowatorskie rozwiązanie wśród serii mierników . To najmniejszy elektroniczny miernik grubości lakieru z wyświetlaczem. Grubościomierz posiada głowicę pomiarową zawieszoną sprężyście, która podczas pomiaru lekko odchyla się na boki. Wyświetlacz siedmio-segmentowy, cztero-cyfrowy LED pozwala na pomiar niezależnie od siebie panujących warunków. Cyfry świecą samoistnie na czerwono. Dokonuje pomiaru pomiar na blachach stalowych, stalowych ocynkowanych i aluminiowych. Miernik wyłącza się automatycznie przy dłuższej bezczynności. Zasilanie na dwie baterie alkaliczne R3 (AAA).
3. Seria Standard
3.1. Jednym z nich jest MIERNIK TESTER GRUBOŚCI LAKIERU GL-6.
Grubościomierz posiada sondę GL-6 i GL-6H (sonda wbudowana). To co wyróżnia ten miernik to funkcja pomiaru względem punktu odniesienia. Przydatna jest podczas porównywania kilku badanych miejsc w samochodzie. Dla przykładu, dokonujemy wyboru punktu odniesienia na lewych przednich drzwiach, a następnie dokonujemy pomiarów na innych częściach samochodu (wcześniej należy wybrać w MENU w opcji MATERIAŁ “Pkt odn”).
W ten sposób, dokonując pomiaru np. na dachu otrzymujemy wynik -10um, co oznacza, że dach ma warstwę lakieru cieńszą o 10um od lewych przednich drzwi. Punkt odniesienia nie ulega skasowaniu po wyłączeniu miernika. Ponadto funkcja może służyć do programowania innej odmiany blachy samochodowej (np: stalowych ocynkowanych czy aluminiowych).
Podczas ustawiania punktu odniesienia wystarczy wykonać to na czystej blasze i od tej pory po wyborze materiału jako “Pkt odn” będziemy mogli dokonywać pomiarów na takiej blasze. Miernik zaopatrzony jest w funkcję kalibracji oraz w pamięć, która jest w stanie zapisać 100 pomiarów. Wyłącza się automatycznie po dłuższej bezczynności oraz posiada podświetlany wyświetlacz LED z klawiaturą poliwęglanowa.
3.2. Kolejnym miernikiem z tej serii na którego warto zwrócić uwagę jest model GL-6S.
Grubościomierz GL-6s, GL-6Hs służy do pomiaru grubości warstwy lakieru nałożonej na blachę samochodową stalową, stalową ocynkowaną lub aluminiową. Dzięki sondzie pomiarowej umieszczonej na przewodzie można porównać kilka badanych miejsc w samochodzie (opis takiego badania w mierniku powyżej). Miernik zaopatrzony jest w podświetlany wyświetlacz LED oraz funkcję kalibracji.
Potrafi zapisać 100 pomiarów w swojej pamięci. Posiada sondę pomiarową GL-6s oraz GL-6Hs (sonda na przewodzie). Miernik wskazuje poziom baterii i sam wyłącza się po dłuższej bezczynności. Rozdzielczość pomiaru: 1µm lub 10µm (wyboru dokonuje się w MENU).
To na jaki miernik się zdecydujemy zależy od naszych potrzeb i wymagań, jakie mamy w stosunku do kupowanego miernika grubości lakieru. Zakup takiego miernika jest zdecydowanie tańszym oraz korzystniejszym rozwiązaniem niż wizyta u mechanika.